I løpet av sommeren er det gjennomført flere tiltak på banen. Hensikten er selvsagt å gjøre spilleflaten og anlegget så bra som mulig, før høstsessongen starter for fullt.

Vi har etterfyllt 8 tonn med gummigranulat i banen. Dette er nødvendig for at matta skal beholde gode spilleegenskaper. For lite grannulat i banen fører til at gresset «legger seg», samt at banen blir hard, og dårlig å spille på. I tilegg slites kunstfibrene fortere, og levetiden på gresset blir kortere.

Det er også gjennomført dyprens av spilleflaten. Det gjøres ved hjelp av en spesialmaskin som kjører over banen, tar opp grannulat og renser vekk urenheter og «bøss». Så legges «ren» grannulat ut igjen på banen i samme operasjon. Denne tjenesten kjøper vi av eksterne, og det koster ganske mye penger. Det er imidlertid nødvendig å gjennomføre dyprens minst en gang i året, for å opprettholde kvalitet og ønsket mykhet i underlaget.

Vi er også i gang med å bytte en del målnett, som var/er i dårlig forfatning. De fire 7’er målene som står på banen nå, har alle nye nett. To av våre 11’er mål har vi strippet for gamle og utslitte nett, og byttet nettinnfesting på. Gjelder de to matchmålene våre, med hvite stenger. Planen er å få på nye nett på disse i løpet av neste uke. Ett av 5’er målene har også fått nytt nett, det vil også bli skiftet nett på to 5’er mål til, så fort vi får levert flere innfestingsplater (leverandøren er tom).

Da ber vi pent om at brukerne av banen behandler både mål og nett med litt omtanke fremover, slik at de ikke blir ødelagt med det samme. Vi forstår at det er gøy for ungene å klatre i nettene, men det er altså ikke så lurt, og det er heller ikke lov. Fint om klubbens trenere, spesielt i barnefotballen, kan kjøre en liten «holdningskampanje» til sine spillere om temaet. Vi har bruk for mål og målnett som er i orden, når vi skal spille fotball. I samme slengen er det ønskelig med en gjennomgang av hvilke regler som gjelder for bruk av banen. Se plakat ved inngang til banen ved klubbhuset, eller plakat på døra inn til utstyrsboden. Merk spesielt forbudet mot bruk av tyggegummi.

Lykke til med høstens kamper, alle sammen!

May be an image of grass