Våren er i anmarsj, og banegruppa er så smått i gang med å forberede Kurlandsparken på sesongstart. Her kommer en oppdatering om kommende og pågående prosjekter på og rundt banen:

Først av alt, så har vi fått en litt «grisete» utfordring de kommende ukene. I fjor høst ble det gravd ned en strømkabel på oversiden av banen, langs Sandbekkveien. Nå når snø og is smelter, blir det veldig klinete der. Denne blandingen av leire og gjørme vil vi veldig gjerne unngå å få inn på kunstgresset. Vi henstiller derfor til brukerne av banen om å bruke hovedinngangen ved klubbhuset. Fint om trenere/lagledere tar en runde med sine spillere om dette, så unngår vi å grise ned hele kunstgressmatta.

Brøytekantene rundt banen er også i ferd med å smelte. Som alle kan se, inneholder snøen mye gummigranulat. Granulat som ligger inne på asfaltkanten rundt banen, har vi planer om å rense og tilbakeføre i gressmatten. De neste ukene vil det ligge hauger med granulat på asfalten, og delvis inne i sikkerhetssonen mellom sidelinjenjer/dødlinjer, og asfaltkanten. Vær greie å la denne granulaten ligge i fred. Vi forstår at det er gøy for ungene å leke og grave i haugene med granulat, men det ønsker vi å unngå. Granulat som havner utenfor asfaltkanten, blir som regel så forurenset, at den ikke er egnet til rensing og gjenbruk.

Montering av det nye flomlyset går sin gang. Det kommer til å ta minst en uke til (muligens lengre) før alt er på plass. Entrepenøren tar en mast om gangen, og vi må være forberedt på at det enkelte kvelder kan være en lysmast som er ute av drift. Nødløsningen med å bruke det gamle flomlyset under byggeperioden fungerer. Videre fremover blir det da en kombinasjon av nye og gamle lyskastere. Så langt har prosjektet ikke medført vesentlig ulempe for aktiviteten på banen. Nye LED-lamper er nå på plass i den første lysmasten. I forhold til lysstyrken på spilleflaten ser dette veldig lovende ut.

Det er bestilt inn nye målnett til flere av målene på banen. Mange er helt utslitte, og må skiftes. Dette vil bli utført i løpet av våren, så fort vi får nettene levert. Vi kommer også til å skifte ut ett par av de dårligste 7’er målene med nye. I samråd med SU (Sportslig Utvalg) i klubben, har vi også besluttet å redusere antall 7’er mål fra 6 til 4 stk. Ingen grunn til panikk, vi vil fremdeles ha fire (4) stk 11’er mål og 8 stk 5’er mål på banen, i tilegg til de fire 7’er målene. Det blir med andre ord ingen mangel på mål på anlegget.

Til slutt kan vi informere om at undervarmen nå er slått av for vinteren. Det blir mildere utover i uka som kommer, og vi tror ikke det er stor risiko for at banen fryser til og blir hard. Prisene på gass er historisk høye, og derfor avslutter vi fyringssesongen litt tidligere en vanlig.

May be an image of outdoors